KMO-portefeuille voor advies en opleiding

KMO-portefeuille ondersteunt ondernemers in hun processen van ondernemen, innoveren en internationaliseren, door subsidies te verlenen voor o.a. opleiding en advies. Een belangrijke voorwaarde voor deze financiële steun, is dat de diensten ingekocht moeten worden bij erkende dienstverleners.

GMI group NV is erkend dienstverlener van de KMO-portefeuille voor de diensten Opleiding en Advies.

Het erkenningsnummer van GMI group NV:

  • DV.A217878 voor advies 
  • DV.O217873 voor opleidingen

Komt uw KMO in aanmerking voor deze subsidie?

Bekijk of u in aanmerking komt op de website van de KMO-portefeuille: http://www.vlaio.be/artikel/wie-kan-gebruik-maken-van-deze-subsidie.

Hoeveel subsidies kan u krijgen?

Hoeveel steun u ontvangt is afhankelijk van de grootte van uw onderneming:

  • Een kleine onderneming die investeert in opleidingen en advies kan 40% steun genieten via de KMO-portefeuille. U ontvangt maximaal € 10 000 steun per jaar.
  • Een middelgrote onderneming die investeert in opleiding en advies, kan 30% steun genieten via de KMO-portefeuille. U krijgt maximaal €15 000 per jaar.

Voor welke diensten kan u een KMO-portefeuille aanvragen?

Elke KMO krijgt subsidies om opleidingen en advies bij geregistreerde dienstverleners aan te kopen. Wil u weten wat er precies onder opleiding of advies valt? Onderstaande definities en voorwaarden brengen raad:

 1.​ Opleiding 

  • wat: vorming – hoofdzakelijk bedoeld om de werking van uw onderneming te verbeteren
  • wie: voor de werkenden in uw bedrijf
  • waar: bij een geregistreerde dienstverlener
  • inhoud: gericht op de kernprocessen van uw onderneming
  • doel: uw Vlaamse onderneming professionaliseren

Steun van de KMO-portefeuille voor uw opleiding? Hou dan rekening met volgende voorwaarden:

  • De opleiding kost minimaal €100 – exclusief btw, inclusief verplaatsingskosten van de docent en de cateringkosten beperkt tot €25 per persoon per dag.
  • U sluit een overeenkomst met een geregistreerde dienstverlener.
  • Bij elke les tekent u de aanwezigheidslijst (schriftelijk of elektronisch).
  • De opleiding is beëindigd voor 31 december van het jaar na uw steunaanvraag.
  • Kiest u voor afstandsleren (e-learning)? Dan moet er rechtstreekse interactie zijn met de docent.
  • U doet uw steunaanvraag vanaf de inschrijving en tot veertien dagen na de start van de lessen.
  • Na de opleiding krijgt u van uw dienstverlener een gepersonaliseerd vormingsattest

2. Advies

  • wat: schriftelijke raadgevingen, bedoeld om de werking van uw onderneming te verbeteren
  • wie: bij een geregistreerde dienstverlener
  • inhoud: gericht op de kernprocessen van de onderneming
  • doel: de raadgevingen stellen u in staat om correcte en fundamenteel onderbouwde beslissingen te nemen voor uw bedrijf

Advies neemt verschillende vormen aan. Twee types komen in aanmerking voor een subsidie bij de KMO-portefeuille:

  1. Schriftelijke aanbevelingen die een probleem analyseren, een concreet advies geven, een implementatieplan helpen opstellen en implementeren.
  2. Schriftelijke aanbevelingen die kansen en oplossingen signaleren, ze in kaart brengen en onderzoeken.

Het doel? Uw onderneming vooruithelpen.

Om financiële steun te ontvangen van de KMO-portefeuille, voldoet de dienstverlening aan volgende voorwaarden:

  • Het advies vertrekt vanuit een concrete probleemstelling en zorgt dat u bedrijfsbeslissingen neemt op basis van analyse (onderzoek), advies (suggesties, raadgevingen) en een implementatieplan (actieplan, stappenplan, concreet advies).
  • Het advies staat in een geschreven document.
  • De dienstverlening kost minimaal 500 euro, exclusief btw.
  • U sluit een overeenkomst met een geregistreerde dienstverlener.
  • Het adviesproject moet afgerond zijn voor 31 december van het jaar na uw steunaanvraag.
  • U vraagt de steun online aan vanaf het sluiten van de overeenkomst tot maximaal veertien dagen na de start van de samenwerking.
  • Na de adviesprestaties krijgt u van uw dienstverlener een gepersonaliseerd adviesrapport.

Natuurlijk is het de bedoeling dat dit advies uw onderneming extra stimuleert. Daarom komt advies over uw gewone bedrijfsuitgaven of wettelijk verplichte diensten niet in aanmerking voor subsidies.

Subsidies aanvragen en ontvangen

Als u voor de eerste keer een subsidieaanvraag wil doen, moet u uw onderneming eerst registreren op http://www.vlaio.be/artikel/registratie-van-een-onderneming-0.

Elke subsidieaanvraag gebeurt online nadat u een overeenkomst voor advies hebt afgesloten met uw dienstverlener of een persoon die werkt binnen uw onderneming hebt ingeschreven voor een opleiding. Elke subsidieaanvraag moet ten laatste 14 dagen na de startdatum van de prestaties zijn ingediend.

De gebruikershandleiding van de kmo-portefeuille (http://www.vlaio.be/sites/default/files/documenten/cr9-steunaanvraag-demo_sd.pdf) helpt u om vlot een subsidieaanvraag in te dienen. Hieronder vindt u een overzicht.

Subsidies stopzetten en terugbetaling

U kunt uw subsidieaanvraag altijd stopzetten. Dit doet u online via de KMO-portefeuille waar u de reden van stopzetting opgeeft.

1. U heeft nog niets uitbetaald aan uw dienstverlener

Uw subsidieaanvraag wordt op eenvoudig verzoek geannuleerd. U vraagt uw stopzetting aan via de KMO-portefeuillewebsite.

Opgelet, een stopzetting van een subsidieaanvraag ontslaat u niet automatisch van uw contract met uw dienstverlener!

Van zodra uw project is stopgezet wordt uw eigen aandeel van het projectbedrag aan u teruggestort. Het subsidieaandeel van het projectbedrag wordt opnieuw toegevoegd aan uw portefeuille indien de stopzetting gebeurt in hetzelfde kalenderjaar als de subsidieaanvraag.

2. U heeft reeds een betaling gedaan maar nog niet het volledige saldo opgebruikt

In een aantal welomschreven situaties kunt u uw project laten stopzetten en krijgt u uw eigen aandeel terug:

  • de stopzetting van de activiteit van de onderneming als u één van de volgende twee documenten voorlegt:
    • een kopie van de verklaring van stopzetting, ingediend bij de Sociale Verzekeringskas voor Zelfstandigen;
    • een kopie van de akte van ontbinding bij vennootschappen;
  • de stopzetting van de activiteit van de dienstverlener als u één van de volgende twee documenten voorlegt:
    • een kopie van de verklaring van stopzetting, ingediend bij een Sociale Verzekeringskas voor Zelfstandigen;
    • een kopie van de akte van ontbinding of van vereffening bij vennootschappen;
  • een overlijden of ongeval met een volledige arbeidsongeschiktheid tot gevolg, als een overlijdensakte of een doktersattest wordt voorgelegd, van:
    • de bedrijfsleider of eigenaar van een eenmanszaak of zijn meewerkende echtgenoot of echtgenote;
    • de hoofdaandeelhouder van een vennootschap die de dagelijkse leiding waarneemt van de onderneming;
  • het project is afgewerkt en heeft minder gekost dan oorspronkelijk voorzien indien de facturen samen met het ondertekende stopzettingsaanvraagformulier kan worden voorgelegd.

In alle andere gevallen kunt u uw project enkel stopzetten en het saldo van uw eigen aandeel dat nog op de KMO-portefeuille staat, terugkrijgen na terugbetaling van de reeds uitbetaalde subsidie aan de dienstverlener.

Stel dat u uw samenwerking met uw dienstverlener halverwege de adviesopdracht wenst te beëindigen zal uw project pas worden stopgezet nadat u de reeds uitbetaalde subsidie aan de dienstverlener heeft terugbetaald aan Agentschap Innoveren & Ondernemen.

  • U vraagt de stopzetting aan via de website en aanvullend stuurt u een stopzettingsaanvraagformulier met vermelding van uw projectnummer en de reden van uw stopzettingsaanvraag naar de KMO-portefeuille.
  • Het team KMO-portefeuille bezorgt u vervolgens een terugvorderingsbrief waarin de betaalgegevens vermeld staan om de reeds uitbetaalde subsidie terug te betalen.
  • Uw project wordt stopgezet nadat u de betaling aan de administratie correct uitvoert en u krijgt vervolgens het saldo van uw eigen aandeel terug.

3. U heeft het volledige projectsaldo al betaald aan uw dienstverlener maar de opleiding wordt door hem geannuleerd

In de praktijk gebeuren de betaalopdrachten via de portefeuille veelal vóórdat de opleiding is gestart en dit ter bevestiging van de inschrijving. Opleidingen worden al eens geannuleerd als er bv. te weinig deelnemers zijn. Als de dienstverlener de geannuleerde opleiding niet opnieuw organiseert kunt u uw eigen aandeel terugkrijgen. Hiervoor legt u een annulatiebewijs voor, opgemaakt door uw dienstverlener. Uw krijgt het eigen aandeel teruggestort nadat uw dienstverlener het onterecht uitgekeerde bedrag terugbetaalt.

Merk op dat uw steunplafond vermindert met de reeds uitbetaalde subsidie. Het teruggestorte subsidiebedrag wordt dus niet opnieuw vrijgegeven.

Indien de dienstverlener de geannuleerde opleiding op een later tijdstip opnieuw organiseert en u hieraan deelneemt kan de gegeven betaalopdracht gebruikt worden voor deze volgende opleiding. U hoeft dan geen annulatiebewijs op te sturen.

Meer info over de KMO-portefeuille

Koen Van de Vel
GMI group nv
koenvdv@gmigroup.be
T  +32 14 57 49 10