Euro Gijbels

ERP en BI ondersteunen de nieuwe servicestrategie van Euro Gijbels

Handelaar in groenten en fruit transformeert naar een serviceorganisatie voor klanten en leveranciers.

Jet Enterprise en Targit spelen hierin een belangrijke rol.

Sector:
distributie

Profiel:
specialist in import en export van groenten en fruit

Oplossing:
Microsoft Dynamics NAV
Jet Budgets (Enterprise)
Targit
iSolutions

Opgericht in 1948 staat Euro Gijbels nv al drie generaties lang voor kwaliteit en een flexibele service in de import, export en distributie van groenten en fruit. Tot de klanten behoren voornamelijk Belgische supermarkten, onafhankelijke groente- en fruitzaken en kleinere groothandels. De export van groenten en fruit naar het Midden-Oosten bedraagt 5% van de omzet. Door de groei van de distributietak, neemt ook de import aan belang toe. Zo bezit Euro Gijbels gronden in Spanje waar bladgroenten geteeld worden voor de Belgische markt.

“Onze servicegraad is onze grootste troef: zeven dagen op zeven beleveren wij alle winkels van onze klanten. Ze kunnen hierbij kiezen uit een uitgebreid productaanbod en bestellingen plaatsen per krat of per stuk. Dat doet voorlopig nog niemand ons na”, vertelt Operationeel Directeur Gunther Aerts.

Sinds de opzet van Business Intelligence is ons aanzien in de markt drastisch gewijzigd. Wij zijn niet alleen leverancier, maar ook een echte partner voor onze klanten. Dankzij onze persoonlijke begeleiding zagen zij de verkoop stijgen, hun gamma uitbreiden en tegelijk hun afval – groenten en fruit blijft maar voor een beperkte tijd vers – reduceren.

Gunther Aerts

Operationeel Directeur, Euro Gijbels

Stressvrije verkoop dankzij gebruiksvriendelijke iPads

Euro Gijbels veranderde in 2012 van een papieren organisatie in een digitale koploper. De papieren bestellijsten met ruim 1.500 producten die in het verleden elke donderdag naar de klant verstuurd werden, zijn nu vervangen door iPads. Voor de dagelijkse klantenbestellingen liet Euro Gijbels de applicatie ‘iSales’ ontwikkelen, waarbij de gebruikerservaring voor de doorgaans laaggeschoolde medewerkers op de eerste plaats komt. “Klanten kunnen hiermee het gamma consulteren, hun historiek bekijken en hun bestelling doorgeven voor de volgende dag. Als ze klaar zijn, synchroniseren ze de informatie van de iPads met ons ERP-backoffice-systeem. Hiermee is een eind gekomen aan het tijdperk waarin onze fax dagelijks duizenden pagina’s spuwde die wij moesten overtypen”, getuigt Gunther Aerts.

“Wij hebben onze klanten de iPads en bijhorende infrastructuur gratis aangeboden. Het systeem is gebruiksvriendelijk en laat toe dat de klant nog tot vlak voor sluitingstijd producten kan bestellen. De interne stress en chaos van vroeger – printer die blokkeerde, klanten die niet op tijd besteld hadden – is hiermee weggevallen”, stelt Gunther Aerts.

Voor de automatisering van de backoffice, die zich toelegt op: aankoop, verkoop, voorraad en boekhouding, maakt Euro Gijbels al jaren gebruik van Microsoft Dynamics NAV. Solution partner GMI group heeft dan ook, in nauwe samenwerking met de ontwikkelaar van de iPad-applicaties en het informaticateam van Euro Gijbels, bijgedragen tot de nieuwe nummer één positie van het bedrijf.

iWaste, iStock en iPurchase

Parallel met de modernisering van de verkoop, werd ook het magazijn onder handen genomen en werden minimale en maximale voorraadniveaus per artikelnummer vastgelegd. Euro Gijbels liet drie mobiele applicaties ontwikkelen: iPurchase, iStock en iWaste. Elke nacht tellen medewerkers de stock en werken die bij in iStock. Producten die niet meer geschikt zijn voor verkoop worden geregistreerd in iWaste, de applicatie die slecht geworden en vervallen producten in kaart brengt.

Gunther Aerts: “Onze aankopers gebruiken ‘s nachts iPurchase op de veilingen. Per artikelnummer kunnen ze de aangekochte hoeveelheden invullen. Wanneer een bepaald artikel niet beschikbaar is of in een andere hoeveelheid verpakt wordt, maakt de aankoper zelf een nieuw artikelnummer aan en blokkeert het oude. Dit wordt automatisch aangepast op de bestellijst van de klant. Zo zijn er geen onaangename verrassingen meer mogelijk.”

Correct bestellen en uitleveren dankzij JetEnterprise

Gunther Aerts: “Iedere ochtend om half zes starten we met JetEnterprise een 32-tal rapporten op, hoofdzakelijk aankooplijsten die rekening houden met de minimum- en maximumvoorraadniveaus, historische verkopen, enz. Deze lijsten vertrekken automatisch naar alle leveranciers, de magazijniers en de orderafdeling.

Dit levert ons een gigantische tijdwinst op, maar in de eerste plaats een enorme kwaliteitsverbetering. Onze stock is veel efficiënter, we hebben minder verlies en kunnen betere uitleveringen garanderen.”

Van elke promotieactie van de klant wordt vooraf in het systeem de startdatum ingevoerd. Als die aanbreekt, wordt hiermee automatisch rekening gehouden. Gedurende de hele dag lopen de bestellingen van de klanten binnen. De aankopers zien op hun iPad hoeveel klanten al besteld hebben en kunnen de omzet van de komende dag reeds inschatten en anticiperen op onverwachte bestellingen. Op het moment dat alle orders afgesloten zijn, genereert JetEnterprise opnieuw een digitale rapportering waarin wordt nagegaan of er voldoende voorraad is.

“Wij hanteren de gouden regel dat een klant nooit twee dagen na elkaar een onvolledige levering krijgt. JetEnterprise berekent elke dag hoe de producten over de verschillende klanten moeten verdeeld worden. Deze complexe formule werd opgesteld door de KU Leuven. De automatisering van voorraad, aankoop en verkoop maakt dat we het aantal tekorten in de uitlevering hebben kunnen terugschroeven van vijf à tien procent tot minder dan één procent”, stelt Gunther Aerts.

BI cubes brengen rendement in kaart

Naast de dagelijks operationele rapporten, heeft GMI group voor Euro Gijbels met JetEnterprise ook een vijftal BI cubes geïmplementeerd. Jet Enterprise-technologie is de motor van deze databronnen.

“Deze cubes verzamelen ’s nachts de nodige gegevens en presenteren ons in aantrekkelijke dashboards de resultaten van klanten en leveranciers. Deze informatie wordt gebruikt in onderhandelingen over prestaties en verdiende kortingen. Verder zien we ook onze eigen resultatenrekening en de gemaakte onkosten (energie, interimarbeid, enz.). Abnormaliteiten komen op die manier snel aan het licht”, legt Gunther Aerts uit.

Euro Gijbels gaat een stap verder dan de concurrenten: “Wij garanderen onze klanten niet alleen een hoge uitleveringsgraad, maar ook een minimum rendement op hun verkopen. Na enkele gesprekken en een evaluatie van de klantencijfers, adviseren wij het ideale gamma voor de klant. Dit doen we intussen ook met onze leveranciers, zodat ook wij steeds correct beleverd kunnen worden.”

JetEnterprise als intelligente manager

De laatste fase van het project: informatievoorziening van Euro Gijbels, is nog volop aan de gang. “Elke maand zitten we samen met de informatie- en BI-specialisten van GMI group om te kijken hoe we met behulp van JetEnterprise onze bedrijfsvoering kunnen automatiseren. Nu levert Jet Enterprise ons een schat aan informatie op, maar we moeten in bepaalde gevallen nog zelf de oorzaak van afwijkende cijfers zoeken en eigenhandig bijsturen.

Mits goede data-analyse en parametrisering, kan Targit, een aanvullende BI-tool, de oorzaak aanduiden van bv. een lager verkoopcijfer en vervolgens een verbeteractie voorstellen. Dergelijke ALS-DAN-mechanismes kunnen ons veel tijd besparen en de business daadwerkelijk optimaliseren. 100% data-integriteit is een absolute voorwaarde voor een dergelijke werking en daaraan werken we volop met de specialisten van GMI group. Maar intussen rijpen al volop nieuwe ideeën, zoals de oorzaak elimineren van groenten- en fruitafval of een klantenportaal waarin de klant zelf zijn resultaten kan beoordelen.”

GMI group denkt mee

“Sinds de intrede van Business Intelligence bij Euro Gijbels door te gaan werken met JetEnterprise is ons aanzien in de markt drastisch gewijzigd. Wij zijn niet meer alleen leverancier, maar een echte partner voor onze klanten. Dankzij onze persoonlijke begeleiding zagen onze klanten hun verkoop stijgen, hun gamma uitbreiden en tegelijk de hoeveelheid slecht geworden groenten en fruit reduceren, dit laatste soms van 30 à 35 procent naar 5 procent”, besluit Gunther Aerts.

“GMI group heeft onze noden perfect begrepen en als externe partij zien zij ook beter het grotere geheel. Zij houden ons bij tijd en stond een spiegel voor. Wij denken er nu over na om ons platform ook open te stellen voor andere toeleveranciers van onze klanten. De infrastructuur is er nu toch, dus waarom er niet het maximum uithalen?”

Waar JetEnterprise ons reeds een schat aan informatie aanlevert, zijn er verder de Targit-componenten die op fantastische wijze de oorzaak aanduiden van bv. een dalend verkoopcijfer en vervolgens een verbeteractie voorstellen. Dergelijke ALS-DAN-mechanismen besparen ons veel zoektijd die nu gebruikt wordt om te optimaliseren.”

Gunther Aerts

Operationeel Directeur, Euro Gijbels

Lees ook

Roland Europe Group

Dankzij de perfecte koppeling met het Warehouse Management System en Microsoft Dynamics NAV verwerkt Roland dagelijks duizenden transacties.

SproFit

Orthopedisch specialist kan potentiële en bestaande klanten voortaan beter opvolgen en centraliseren met Dynamics CRM.

Novolab

Gestructureerde processen voor lead generation, commerciële opvolging en services met Microsoft Dynamics CRM.

Contacteer ons

Nieuwsbrief

Waarom kiezen voor GMI?

Eén bedrijf, één oplossing

U bent één bedrijf; één geïntegreerd systeem is dan ook vanzelfsprekend. GMI group staat met het 4D Solution Concept garant voor een totaalbenadering waarbij, naast ERP, ook Enterprise Collaboration & Content Management (ECM), Business Intelligence (BI) en Customer Relationship Management (CRM) deel kunnen uitmaken van de oplossing die u nodig heeft.

Wij spreken uw taal

Waarom kozen honderden toonaangevende ondernemingen al voor GMI group? Omdat wij begeleiding garanderen door mensen die met beide voeten in de dagelijkse praktijk staan. Wij spreken uw taal en denken actief mee vanuit uw specifieke problematiek! Kortom, we bespreken samen met u uw zakelijke automatiseringswensen en helpen ze graag waar te maken.

Uw toekomst veilig gesteld

Onze oplossingen worden ontwikkeld binnen het meest betrouwbare en toekomstgerichte softwareplatform van Microsoft. Zo kiest u voor een oplossing die in de toekomst zal blijven evolueren en ondersteund worden door het belangrijkste softwarebedrijf ter wereld.

+32 14 57 49 10

Head Office

Nijverheidsstraat 13, 2260 Oevel, Belgium

Gent Office

Rijvisschestraat 126, 9052 Zwijnaarde, Belgium

Brussels Office

Leuvensesteenweg 613, 1930 Zaventem, Belgium

BE 0458.524.542

onze oplossingen

GMI geïntegreerde oplossingen (Gsolutions)
Gbuild
Gservice
Gtrade
Gfinance

GMI snelle-start-oplossingen
GeCommerce
FleCreaS

uw sector