ICT-dienstverlener stelt interne organisatie op punt

inno.com kampte met een gebrek aan integratie tussen boekhouding, planning en tijdsregistratie.

De Professional Services oplossing, op basis van Microsoft Dynamics NAV, bood soelaas.

Download PDF

Sector:
ICT-dienstverlening

Profiel:
internationaal expertise centrum, gespecialiseerd in complexe innovatieve ICT-projecten

Oplossing:
Microsoft Dynamics NAV
in combinatie met Professional Services

inno.com

ICT-expertisecentrum inno.com werd opgericht in 1998 met als doel complexe ICT-problemen van bedrijven met veel datatransacties op te lossen. Met deze hightech specialisatie wil inno.com zowel de klant als de eigen medewerkers een aanzienlijke meerwaarde bieden. De focus ligt hierbij op architectuur en strategische transformaties.

De activiteiten van inno.com zijn onder te verdelen in strategische ICT consulting, projecten met hoge toegevoegde waarde en hoge risico’s, revitalisatie en opleidingen. Het bedrijf heeft steeds een 25-tal projecten lopen bij klanten zoals bv. BNP Paribas Fortis, Barco, Kinepolis, ING, AXA, Corelio, enz.

Kris Moorees, CFO bij inno.com: “Wij denken niet enkel conceptueel, maar zijn ook erg pragmatisch. De oplossingen die we voorstellen, moeten ook steeds uitvoerbaar zijn. Onze hoogopgeleide medewerkers beschikken hiertoe over de nodige skills. Wij hebben bovendien een academische adviesraad en werken nauw samen met hogescholen en universiteiten. Zo zitten we steeds met onze neus bovenop de nieuwste ontwikkelingen.”

inno.com heeft een vestiging in België en Nederland en realiseert een jaarlijkse omzet van 15 miljoen euro met 65 vaste medewerkers en enkele externe resources.

De integratie van tijdsregistratie, boekhouding en planning in Microsoft Dynamics NAV is een grote verbetering voor ons. Tegenstrijdigheden zijn voortaan uitgesloten. Facturen worden sneller opgemaakt en bieden correcte, transparante overzichten.

Bovendien biedt het systeem veel analytische informatie — per klant, project of leverancier — om de eigen werking te optimaliseren. Allemaal zaken die vroeger tijdrovend of onmogelijk waren.

Kris Moorees

CFO, inno.com

Interne keuken grondig automatiseren

Toen Kris Moorees in 2008 inno.com vervoegde, zag hij meteen dat er op vlak van informatisering nog enkele grote punten ter verbetering waren.

“In België werd gewerkt met aparte systemen voor boekhouding en tijdsregistratie waarvan de cijfers elkaar soms tegenspraken. In Nederland gebruikte men een ander boekhoudpakket en de gegevens die we daaruit ontvingen, waren niet voldoende transparant. Er was echt een gebrek aan overkoepelende, strategische managementinformatie”, legt Kris Moorees uit en hij vervolgt: “De ambities van inno.com zijn groot. Om verder te kunnen groeien, moesten we de interne organisatie op punt stellen en de directie en bestuursraad van goede tools voorzien. We hadden met andere woorden nood aan een degelijk ERP-systeem.”

Eind 2008 startte inno.com een marktonderzoek. Daarop volgend werden in januari 2009 enkele vendors aangeschreven. inno.com woonde meerdere demo’s bij, deed enkele referentiebezoeken en eindigde de zoektocht met een prestatierapport.

We hebben gekozen voor GMI group met haar Professional Services oplossing op basis van Microsoft Dynamics NAV. Hun planningstool was erg goed en het systeem liet toe om vlot projecten te creëren. De GMI Professional Services oplossing biedt tegelijk structuur en de flexibiliteit om snel zaken te veranderen. De continuïteit gaf de doorslag: het uitgebreide Microsoft vangnet biedt toch een belangrijke zekerheid.

Kris Moorees

CFO, inno.com

Vlotte implementatie

Als dienstenleverancier heeft inno.com drie belangrijke processen: boekhouding, planning en tijdsregistratie. Voor dit laatste heeft GMI group een gebruiksvriendelijke webapplicatie, waarmee de werknemers vanop afstand hun prestaties kunnen invoeren. Op vraag van inno.com, heeft GMI group de web applicatie uitgebreid met de mogelijkheid om de prestaties te laten goedkeuren.

GMI group is gestart met een grondige analyse, gevolgd door de ontwikkeling en de implementatie van de volledige oplossing. In oktober draaide het nieuwe systeem dubbel met het oude, om makkelijker fouten op te sporen. In december werd dit nog eens herhaald en op 1 januari 2010 draaide inno.com volledig en met succes op de GMI Professional Services oplossing op basis van Microsoft Dynamics NAV.

De implementatie is erg vlot verlopen en er was een aangename wisselwerking tussen beide partijen. Van onze kant waren de medewerkers van de betrokken diensten erg gemotiveerd om deze verandering door te voeren en hadden we een erg bekwame interne projectmanager aangesteld. GMI group heeft op haar beurt erg goed meegedacht en kwam in iedere fase van het traject de gemaakte afspraken na.

Kris Moorees

CFO, inno.com

Geconsolideerde boekhouding

De GMI Professional Services oplossing heeft een grote verandering teweeggebracht in de boekhouding van inno.com. In België wordt voortaan ook de Nederlandse boekhouding georganiseerd en dit heeft geleid tot enkele voordelen: “De maandafsluiting gebeurt veel sneller. Gegevens zijn transparanter en reeds binnen de 8 werkdagen beschikbaar, waar ze vroeger een maand op zich lieten wachten. Ook de kwaliteit van de gegevens is er fel op vooruit gegaan dankzij enkele ingebouwde controlemechanismen bij het goedkeuren van de prestaties”, aldus Kris Moorees.

Logische projectopbouw

“De sterkte van ERP is dat de juiste gegevens zich op de juiste plaats bevinden en door de juiste personen ingevoerd of geconsulteerd kunnen worden”, stelt Kris Moorees. Hij verwijst hiermee o.a. naar de logische en gestructureerde projectopbouw, waarbij bv. eerst alle facturatiegegevens door de klantendienst moeten ingevuld worden, waarna de projectgegevens aan de beurt zijn, enz. Deze structuur vereist een bepaalde discipline van de medewerkers, maar vermijdt belangrijke problemen achteraf.

Langere termijnplanning

Wat de planning betreft is er voor de medewerkers weinig veranderd: er zijn enkele kleine uitbreidingen toegevoegd, zoals de verlofperiodes. Maar de manier waarop de planning is opgezet draagt in belangrijke mate bij tot de projectopvolging. Zo wordt de status van elk project tijdig aangekondigd, zodat het onmogelijk wordt om per ongeluk te boeken op een afgelopen project.

“Het planningsmodel biedt ons een langere termijnvisie. Contracten kunnen meer proactief opgevolgd worden en er is een duidelijk zicht op welke resources binnenkort vrijkomen. We moeten nog ten volle alle mogelijkheden ontdekken, maar het zal zeker onze business helpen sturen”, gelooft Kris Moorees.

Groot voordeel voor inno.com

Kris Moorees: “De integratie van tijdsregistratie, boekhouding en planning in Microsoft Dynamics NAV is een grote verbetering voor ons. Tegenstrijdigheden zijn voortaan uitgesloten. Facturen worden sneller opgemaakt en bieden correcte, transparante overzichten. Bovendien biedt het systeem veel analytische informatie — per klant, project of leverancier — om de eigen werking te optimaliseren. Allemaal zaken die vroeger tijdrovend of onmoge-lijk waren.”

inno.com zal in de toekomst mogelijks nog verder investeren in de uitbreiding van Microsoft Dynamics NAV, maar kiest bewust voor een stapsgewijze aanpak. CRM, documentbeheer, … kunnen worden toegevoegd naarmate de noden van inno.com evolueren.

Download PDF

De implementatie is erg vlot verlopen en er was een aangename wisselwerking tussen beide partijen. van onze kant waren de medewerkers van de betrokken diensten erg gemotiveerd om deze verandering door te voeren en hadden we een erg bekwame interne projectmanager aangesteld.

GMI group heeft op haar beurt erg goed meegedacht en kwam in iedere fase van het traject de gemaakte afspraken na.

Kris Moorees

CFO, inno.com

Lees ook

SLV Nederland

Groothandel in verlichting kiest voor Dynamics 365 als digitaal platform om alle processen te verlichten en meer zicht te krijgen op de zaak.
Eduards Trailer Factory

Eduards Trailer Factory

In tegenstelling tot haar maatwerkbelofte stuurt dé specialist in aanhangwagens de productie volledig aan vanuit standaard Business Central.

Elicio

De overstap naar Business Central met Continia Document Capture brengt de digitale transformatie in stroomversnelling bij internationale energiespeler.

Sibomat

Een overkoepelende aanpak met Gbuild als totaaloplossing leidt een digitale transformatie in goede banen bij dé specialist in houtskeletbouw.
  • Eén bedrijf, één oplossing

U bent één bedrijf; één geïntegreerd systeem is dan ook vanzelfsprekend. GMI group staat met het 4D Solution Concept garant voor een totaalbenadering waarbij - naast ERP en CRM - ook digitale samenwerkingsplatformen (ECM), centraal documentbeheer (DMS), document handling en BI deel kunnen uitmaken van de oplossing die u nodig heeft.

  • Wij spreken uw taal

Waarom kozen honderden toonaangevende ondernemingen al voor GMI group? Omdat wij begeleiding garanderen door mensen die met beide voeten in de dagelijkse praktijk staan. Wij spreken uw taal en denken actief mee vanuit uw specifieke problematiek!

  • Uw toekomst veilig gesteld

Wij bieden oplossingen die ontwikkeld zijn binnen het meest betrouwbare en toekomstgerichte softwareplatform van Microsoft. Zo kiest u voor een oplossing die in de toekomst zal blijven evolueren, samen met een netwerk van partners waar GMI group toonaangevend is.

  • Onze mensen maken het verschil

105 GMI-ers zorgen dagelijks voor uw automatisatie met verstand van zaken. Wij investeren permanent in kennis en kunde en zorgen voor een feel good cultuur bij onze mensen... want zij maken nu eenmaal het verschil.

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.