Pizza Hut

GMI group ondersteunt het succes van Pizza Hut met Microsoft Dynamics NAV

In 2000 moest het huidige Top Brands (franchisehouder van Pizza Hut) uitkijken naar een nieuwe ERP-applicatie en een intelligent kassasysteem. Met de recente opstart van Paul, de nieuwe franchiseketen, moest opnieuw een IT-verhaal uitgetekend worden.

Microsoft Dynamics NAV speelde hierin de hoofdrol.

Sector:
horeca

Profiel:
restaurantketen met afhaal- en thuisleverdiensten

Oplossing:
Microsoft Dynamics NAV

De populariteit van Pizza hut in België is snel aangetoond in cijfers: 50 vestigingen, € 40 mio omzet per jaar, 1015 medewerkers op de payroll en ruim 150 kassa’s.

Zo vertrouwd als Pizza Hut in de oren klinkt, zo onbekend is wellicht Top Brands, de Belgische franchisehouder.

Pizza Belgium, de werkmaatschappij waarin de Pizza Hut-activiteiten van Top Brands zijn ondergebracht, maakte ooit deel uit van Tricon Global Restaurants (ondertussen Yum! Brands), op haar beurt een spin-off vanuit Pepsico.

IT kan heel vaag zijn en als bedrijf heb je een goede partner nodig. Al jaren werken wij met de specialisten van GMI group. Zij verhelderen onze processen, lossen onze problemen op en doen dat zo snel en kostefficiënt mogelijk.

Kristoff Tillieu

Finance & Development Director, Top Brands

In 2000 werd Pizza Belgium volledig losgekoppeld van Yum! Brands en had de organisatie drie maanden de tijd om een eigen ERP-systeem in te voeren. Bovendien werd in de aanloop naar de Euro ook besloten om het volledige kassasysteem te vernieuwen. De zoektocht eindigde bij GMI group, die op basis van Microsoft Dynamics NAV een toekomstgerichte oplossing implementeerde.

ERP voor de prijs van een boekhoudpakket

Kristoff Tillieu, Finance & Development Director bij Top Brands, licht de keuze voor Microsoft Dynamics NAV toe: “De meeste ERP-systemen die we op onze weg tegenkwamen, waren toprange of bottomrange producten: ofwel te duur, ofwel te beperkt. De basistechnologie van Microsoft Dynamics NAV, toen nog Navision, bleek heel uitgebreid en toch betaalbaar. Voor de prijs van een boekhoudpakket, beschik je eigenlijk over een krachtig ERP-systeem met veel mogelijkheden naar de toekomst toe. En die flexibiliteit sluit mooi aan bij onze sector.”

Ook de beschikbaarheid van de software en de geschikte partners was een doorslaggevende factor voor Top Brands. “Het distributiemodel van Microsoft Dynamics laat je vrij bij de keuze van je partner en de verschillende modules zijn overal te krijgen. Binnen het uitgebreide partnerkanaal zouden we steeds ondersteuning kunnen vinden, mocht onze informaticapartner ons in de steek laten”, aldus Kristoff Tillieu. “Met GMI group is dat gelukkig nooit nodig geweest. Hun no-nonsense aanpak en bereidheid om onze problemen op te lossen, viel meteen in goede aarde en ons vertrouwen in hen is dan ook groot.”

Kassa, kassa!

De zoektocht naar een geschikt kassasysteem verliep via IJsland. “Onze collega’s daar beriepen zich voor het beheer van hun kassa’s reeds langer op LS retail, een add-on die draait bovenop Microsoft Dynamics NAV. Bovendien beschikten zij over een delivery module met uitgebreide dispatchfunctionaliteiten. Met de toenemende aanhuis-leveringen hadden wij daar in België ook dringend nood aan”, weet Kristoff Tillieu nog.

“De meeste aanbieders van kassasystemen zijn hardwarespecialisten die daarnaast een softwareoplossing bouwen. Met Microsoft Dynamics NAV is het net omgekeerd: het is een waterdicht financieel ERP-pakket waar LS retail een hardwareonafhankelijke kassamodule bovenop heeft gebouwd: wat erin gaat als data, komt er niet meer uit en die zekerheid is veel belangrijker dan het merk van de machine. Bij het verder uitbouwen van de kassa-applicatie konden we sterk leunen op de bijkomende modules die standaard reeds in Microsoft Dynamics NAV aanwezig zijn en zo konden we vaak, mits een kleine kost, meteen een grote meerwaarde creëren.”

En het systeem werkt feilloos: “Elke avond worden de kassagegevens weggeschreven naar de POS-server voor marketinganalyses. ’s Morgens worden de omzetten vergeleken met de KPi’s per vestiging en kan er onmiddellijk ingegrepen worden indien nodig. Snelle resultaten zijn ook heel belangrijk voor het meten van het succes van onze couponing acties.”

Kristoff Tillieu vervolgt: “Van elk verkocht product is ook de bill-of-materials gedefinieerd zodat onze stock nu heel intelligent wordt beheerd. Theoretisch en reëel verbruik worden continu vergeleken.”

Tot slot werken ook de delivery vestigingen veel efficiënter. “In het systeem zit er een module voor routeplanning ingebouwd. Op basis van locatie en beschikbaarheid selecteert de dispatcher de meest aangewezen driver. De kassa berekent bij zijn terugkomst automatisch welk bedrag binnengebracht moet worden. Fouten zijn uitgesloten.”

Handheld systemen

Sinds 2006 is GMI group volop bezig met de installatie van handheld toestellen in meerdere Pizza Hut restaurants. Kristoff Tillieu legt uit: “Je moet dat zien als een kleine draagbare kassa met een touchscreen waarvan de knoppen elke dag geüpdatet worden, zodat de nieuwste producten er steeds op terug te vinden zijn.”

“Na het intikken van een bestelling, worden alle gegevens via een server onmiddellijk doorgeseind naar de keuken en de kassa. Dat bespaart ons personeel vele onnodige kilometers en bovendien weten wij perfect welke gerechten de keuken verlaten. Als voordelig neveneffect is de opleidingstijd van het personeel, dankzij deze gebruiksvriendelijke toestelletjes, sterk afgenomen.”

Met zoveel voordelen is het dan ook logisch dat Top Brands elk jaar 10 Pizza Hut restaurants met deze handheld systemen wil uitrusten.

En de toekomst heeft nog meer in petto: in 2008 wordt bestellen via het internet geïntroduceerd en niet lang daarna hoopt Pizza Hut een one-phonenumber company te worden.

Terug in de tijd met hightech informatica

Top Brands heeft onlangs ook de franchiserechten verworven van Paul, de succesvolle bakkerijketen met 300 winkels in Frankrijk waar men behalve de geur van vers brood en koffie ook de tijdgeest van begin vorige eeuw kan opsnuiven. Op 19 november 2007 opende de eerste winkel in Brussel en de verwachtingen zijn groot.

GMI group implementeerde er een nieuw beheersysteem, grotendeels gebaseerd op de ervaring met Pizza Hut. Zo is Paul alvast helemaal voorbereid op het verwachte succes.

“Gegevens van Paul en Pizza Hut mogen echter niet met mekaar in aanraking komen. Een volledige verdubbeling en ontkoppeling van ons systeem was dan ook noodzakelijk”, aldus Kristoff Tillieu. “Dankzij GMI group is alles heel vlot verlopen en kon Paul zorgeloos openen.”

GMI group maakt het allemaal waar

Dat GMI group behalve Pizza Hut ook de automatisatie van Paul mocht verzorgen, is niet toevallig. “IT kan heel vaag zijn en als bedrijf heb je een goede partner nodig. Al jaren werken wij met de specialisten van GMI group. Zij verhelderen onze processen, lossen onze problemen op en doen dat zo snel en kostefficiënt mogelijk.”

Kristoff Tillieu besluit: “De sterkte van ons bedrijf steunt op IT en de correcte, snelle informatie die we uit het systeem halen. GMI group heeft deze problematiek nooit onderschat zodat wij vandaag perfect inzicht hebben in onze resultaten.”

Ook het gebruiksgemak van Microsoft Dynamics NAV is makkelijk te bewijzen: onze IT-afdeling telt slechts één medewerker. Zegt dat niet alles?

Kristoff Tillieu

Finance & Development Director, Top Brands

Lees ook

Roland Europe Group

Dankzij de perfecte koppeling met het Warehouse Management System en Microsoft Dynamics NAV verwerkt Roland dagelijks duizenden transacties.

SproFit

Orthopedisch specialist kan potentiële en bestaande klanten voortaan beter opvolgen en centraliseren met Dynamics CRM.

Novolab

Gestructureerde processen voor lead generation, commerciële opvolging en services met Microsoft Dynamics CRM.

Contacteer ons

Nieuwsbrief

Waarom kiezen voor GMI?

Eén bedrijf, één oplossing

U bent één bedrijf; één geïntegreerd systeem is dan ook vanzelfsprekend. GMI group staat met het 4D Solution Concept garant voor een totaalbenadering waarbij, naast ERP, ook Enterprise Collaboration & Content Management (ECM), Business Intelligence (BI) en Customer Relationship Management (CRM) deel kunnen uitmaken van de oplossing die u nodig heeft.

Wij spreken uw taal

Waarom kozen honderden toonaangevende ondernemingen al voor GMI group? Omdat wij begeleiding garanderen door mensen die met beide voeten in de dagelijkse praktijk staan. Wij spreken uw taal en denken actief mee vanuit uw specifieke problematiek! Kortom, we bespreken samen met u uw zakelijke automatiseringswensen en helpen ze graag waar te maken.

Uw toekomst veilig gesteld

Onze oplossingen worden ontwikkeld binnen het meest betrouwbare en toekomstgerichte softwareplatform van Microsoft. Zo kiest u voor een oplossing die in de toekomst zal blijven evolueren en ondersteund worden door het belangrijkste softwarebedrijf ter wereld.

+32 14 57 49 10

Head Office

Nijverheidsstraat 13, 2260 Oevel, Belgium

Gent Office

Rijvisschestraat 126, 9052 Zwijnaarde, Belgium

Brussels Office

Leuvensesteenweg 613, 1930 Zaventem, Belgium

BE 0458.524.542

onze oplossingen

GMI geïntegreerde oplossingen (Gsolutions)
Gbuild
Gservice
Gtrade
Gfinance

GMI snelle-start-oplossingen
GeCommerce
FleCreaS

uw sector