facebookpixel
Selecteer een pagina

De digitale barometer – september 2020

We kunnen er niet omheen: wat digitalisering betreft, heeft de bouw- en installatiesector dikwijls een log, verouderd imago. In sommige organisaties zorgde de digitalisering dan wel voor disruptie, bij veel andere organisaties ging digitale transformatie vooral gepaard met struikelblokken. En op gebied van optimalisatie en automatisatie bleven er veel kansen onbenut.

Kritische softwaretoepassingen, die aan de basis liggen van elke geslaagde digitale transformatie, worden door bouw- en installatiebedrijven nog te weinig (of inefficiënt) benut. Waar processen in andere sectoren de afgelopen decennia radicaal zijn gemoderniseerd, hebben bouw- en installatiebedrijven deze vernieuwing dan ook veel minder snel gemaakt.

We worden geconfronteerd met de coronacrisis en alle bijhorende maatregelen. Zo heeft de pandemie de digitale motor versneld. Ja, ook voor bouw- en installatiebedrijven. Organisaties passen zich opvallend snel aan om operationeel te blijven binnen de opgelegde maatregelen. In een sneltempo worden virtuele werkplekken opgezet waarin nieuwe samenwerkingstools en online vergaderingen al gauw de norm zijn.

Toch is een wereldwijde crisis natuurlijk niet de beste raadgever. Daarom geven we vandaag inzicht in hoe organisaties met hun bedrijfssoftware omgaan. Halen ze er het maximum uit? Die vraag stelden we tijdens een onderzoek dat we nog voor de crisis uitvoerden.

We vroegen ruim 120 bouw- en installatiebedrijven om hun grootste digitaliseringsnoden in kaart te brengen. De resultaten bundelden we in een trendrapport , getiteld “De digitale barometer“.

In deze blogpost delen we alvast enkele highlights:

%

maakt werk van digitalisering

Digitalisering is echter een breed begrip. Enkel organisaties die het commerciële proces en de organisatorische samenwerking naar een topniveau kunnen brengen, maken het verschil.

op 10

investeert in online samenwerking

Op de vraag of men de voorbije 2 jaar geïnvesteerd heeft in software om de samenwerking te bevorderen, antwoordt ruim 40% opvallend negatief. Investeren in dergelijke systemen en platformen, zou vandaag nochtans topprioriteit moeten zijn…

%

heeft software voor projectbeheer

Daarnaast is het van groot belang om het ganse commerciële traject te stroomlijnen op een geïntegreerde manier, bij voorkeur in hetzelfde systeem. Bovendien moeten niet alleen klanten in kaart gebracht worden, maar ook alle belanghebbenden bij het volledige bouwproject.

op 10

wil “sneller kunnen werken”

Efficiëntie is een belangrijk voordeel van digitalisering. Maar om sneller te kunnen werken, moeten medewerkers toegang hebben tot informatie die ze nodig hebben, vanop eender welke locatie. De socio-economische uitdagingen die de recente coronamaatregelen met zich hebben meegebracht, stellen dit nog scherper.

GMI group | trendrapport: de digitale barometer (september 2020)

Conclusie

Ook in normale omstandigheden kan een digitale omslag snel en eenvoudig gerealiseerd worden door kleine, maar doordachte stappen te nemen en dit in een continu verbeteringsproces.

Benieuwd hoe u úw digitale transformatie goed op de rails kan zetten?

Laat u inspireren door helder advies uit het trendrapport!