Nieuwe en geplande functies voor Dynamics 365 Business Central

door | 21 apr 2022

Recent heeft Microsoft haar Release Wave 1-plan uitgerold voor Dynamics 365 Business Central voor algemene beschikbaarheid. Wat biedt deze nieuwe versie voor uw bedrijf? Onze experts namen de belangrijkste wijzigingen en verbeteringen onder de loep zodat u maximaal van deze update kan profiteren.

Met Release Wave 1 lanceert Microsoft verdere productiviteits- en gebruikersverbeteringen voor Dynamics 365 Business Central vanaf april tot september 2022.  In deze release zijn verdere investeringen gericht op het helpen van gebruikers om sneller tot productief gebruik te komen, of het nu nieuwe of bestaande klanten zijn, door in-app verbeteringen aan te brengen om hen op weg te helpen. Bij GMI vinden we dat uiteraard de moeite om er grondig in te duiken.

Bekijk hier het volledige release plan voor Dynamics 365 Business Central.

Wij lichten deze nieuwe of verbeterde features alvast uit:

Gereleased en beschikbaar:

1. Boekingsinstellingen a-priori controleren tijdens ingave

Business Value
Microsoft Dynamics 365 Business Central 20 introduceert nu a-priori boekingsvalidaties.

Om gebruikers te waarschuwen voor boekingsproblemen met gegevens in documenten (orders, facturen, creditnota’s) en diverse journalen – die ervoor kunnen zorgen dat het document of de journaalpost niet zou geboekt raken – heeft Microsoft validaties geïntroduceerd die problemen meteen signaleren. Deze vroege, onopvallende visuele indicaties dat er een probleem is, kunnen de productiviteit helpen verbeteren en tijd besparen.

Dynamics 365 Business Central Release Wave 1 | Boekingsinstellingen

Setup
Let op: deze functionaliteit wordt geactiveerd na bevestiging van onderstaande vraag:

Dynamics 365 Business Central Release Wave 1 | Boekingsinstellingen

Gebruik

Dynamics 365 Business Central Release Wave 1 | BTW Boeking - gebruik

U kan deze deactiveren in de General Ledger Setup (Boekhoudinstellingen).

De foutmeldingen over het ontbrekende inkoopfactuurnummer en de foutieve boekingsdatum zouden pas gegeven worden bij het boeken van de inkoopfactuur. Met de vernieuwde functionaliteit, wordt deze getoond in het scherm tijdens het voorbereiden van de factuur.

Meer weten?

2. Blokkeren van BTW boekingssetup

Business Value
Wijzigingen aan instellingen, en zeker in het geval van BTW, kunnen vervelende gevolgen hebben. Business Central 20 laat toe om bepaalde combinaties van BTW boekingssetup, die om welke reden dan ook (zij het bedrijfsgerelateerd of door wijzigende wetgeving), te blokkeren. Op die manier moeten ze niet verwijderd worden en blijft historische informatie beschikbaar en coherent.

Dynamics 365 Business Central Release Wave 1 | BTW Boeking - setup

Setup
De ongewenste BTW boekingsinstelling kan als geblokkeerd gemarkeerd worden in VAT Posting Setup (BTW Boekingsinstellingen):

Gebruik
Eindgebruikers hoeven hier geen actie voor te ondernemen, via de nieuwe functie Data Check wordt de gebruiker a-priori geïnformeerd.

Meer weten?

Dynamics 365 Business Central Release Wave 1 | BTW Boeking - gebruik

3. Posten zoeken op alle rolcenters

Business Value
U kunt de functie Find Entries gebruiken om te zoeken in de context van een specifiek geboekt document, de pagina toont alle posten en referenties die voor dat specifieke document zijn gemaakt.

Minder bekend, en daarom onderbelicht, u kunt het ook gebruiken voor bredere zoekopdrachten, zoals:

  • Opzoeken van documenten op basis van een geboekt documentnummer of extern documentnummer om een specifiek geboekt of niet-geboekt document en gerelateerde boekingen terug te vinden. (zie screenshot).
  • Opzoeken van zakelijke contacten en zakelijke contacten gerelateerd aan een specifiek met behulp van een extern documentnummer.
  • Opzoeken van artikelreferenties met serie- of lotnummers om alle documenten te vinden die een artikel met die nummers bevatten.

 

Dynamics 365 Business Central Release Wave 1 | Rolcenters

Deze functie is nu beschikbaar gemaakt in alle rolcenters, niet enkel op geboekte documenten.

Setup
Voor deze vernieuwing is geen extra setup nodig. De knop Find Entries (Posten Zoeken) zal beschikbaar zijn op alle rolcenters.

Gebruik
In overige pages, verschillend van het rolcenter, kan de Find Entries functionaliteit steeds opgeroepen worden via de toetsencombinatie CTRL + ALT + Q

Meer weten?

Dynamics 365 Business Central Release Wave 1 | Rolcenters - gebruik

4. Uitstelboekingen met aparte datumblokkering per journaal

Business Value
Bedrijven gebruiken uitstelcodes in boekingen om kosten en opbrengsten te erkennen in een boekhoudperiode die verschilt van de periode waarin de transactie daadwerkelijk is geboekt. Een klassiek voorbeeld hierbij zijn verzekeringen.

In vorige versies was het enkel mogelijk om uitstelcodes te gebruiken indien de Boeken toegelaten vanaf en Boeken Toegelaten tot overeenkomstig opgerekt werden, met mogelijke vergissingen tot gevolg.

Vanaf deze versie heeft elk journaal een aparte instelling voor het dagdagelijkse gebruik van het journaal en het toegelaten uitstelboekingsgedrag.

GMI had deze functie al sinds Business Central 18 opgenomen in Gfinance, nu heeft Microsoft de functionaliteit ook beschikbaar gemaakt in de standaardfunctionaliteit.

Setup
Een algemeen datumvenster voor uitstelboekingen kan in de General Ledger Setup (Boekhoudinstellingen) voorzien worden.

Per journaal kan van deze instelling desgewenst afgeweken worden.

Dynamics 365 Business Central Release Wave 1 | Uitstelboekingen - setup

Per dagboek kan bepaald worden of uitstelcodes een apart datumgedrag zal aanvaarden: via de nieuwe velden Allow Deferral Posting From en Allow Deferral Posting To:

Dynamics 365 Business Central Release Wave 1 | Uitstelboekingen - gebruik

Gebruik
Naast de beschreven nieuwe velden, is er een bijkomende optie beschikbaar in de Deferral verwerking.

De nieuwe optie laat toe om het uitstel te boeken vanaf het begin van het volgende kalenderjaar.

Meer weten?

Dynamics 365 Business Central Release Wave 1 | Uitstelboekingen - gebruik

5. Standaarddimensie op Vestiging

Business Value
Dimensies zijn analytische waarden waarmee geboekte regels van bijkomende informatie kunnen voorzien worden, zodat u ze kunt volgen en analyseren in documenten, door gebruik te maken van analytische dimensies kunnen operationele gegevens zichtbaar gemaakt worden in boekhoudkundige informatie.

Dimensies kunnen bijvoorbeeld aangeven uit welke afdeling of project een boeking afkomstig is. Met deze nieuwe functie wordt het mogelijk om aan logistieke magazijnen (Vestigingen) dimensies te koppelen.

Via de bestaande functionaliteit van Dimensieprioriteiten kunt u bovendien aangeven welke masterdatagegevens prioriteit hebben: indien een dezelfde dimensie REGIO ingesteld staat op een klant en op een Vestiging, kunt u bepalen welke REGIO er met de boekingsregel meegegeven wordt naar de boekhoudkundige verwerking.

Dynamics 365 Business Central Release Wave 1 | Dimensies - setup

Setup
Selecteer de standaarddimensies van een Vestiging via de knop Dimensions (Dimensies).

Gebruik
De boekingsprocessen van Business Central zullen de ingestelde gegevens van de aangereikte Master Data behandelen op basis van de ingestelde prioriteiten.

Het voorbeeld hiernaast zal er voor zorgen dat bij verkoopdocumenten de dimensies van de Vestiging voorrang krijgen op de dimensies van de klant.

Meer weten?

Dynamics 365 Business Central Release Wave 1 | Dimensies - setup

6. Openen en vrijgeven voor meerdere documenten in batch

Business Value
De status Open en Vrijgegeven van een verkoopdocument bepaalt of het bewuste document in aanmerking komt voor verdere verwerking. Concreet: enkel voor Vrijgegeven orders kan er een magazijnverzending aangemaakt worden.

Organisaties die grote aantallen orders tegelijk willen vrijgeven om ze op die manier beschikbaar willen maken voor verwerking in het magazijn, moeten nu vaak deze documenten een voor een manipuleren.
Deze nieuwe functie maakt het mogelijk om meerdere documenten tegelijk te behandelen.

Indien de orders goedkeuring vereisen, alvorens ze vrijgegeven kunnen worden, kan ook deze goedkeuring in batch aangevraagd worden.

Setup
Geen setup nodig.

Gebruik
Om documenten die Open of Vrijgegeven zijn makkelijker te kunnen identificeren, vooral bij het weergeven in een lijst met documenten, hebben de statussen Open en Vrijgegeven verschillende lettertypekleuren.

Dynamics 365 Business Central Release Wave 1 | Batch - gebruik
Dynamics 365 Business Central Release Wave 1 | Batch - gebruik

Wanneer u meerdere documenten vrijgeeft of opnieuw opent, toont een bevestiging het aantal geselecteerde documenten en het aantal dat ongewijzigd blijft.

Tijdens het vrijgeven en heropenen van documenten wordt de voortgang getoond en als er fouten zijn, worden deze weergegeven op de pagina Foutmeldingen.

Meer weten?

Dynamics 365 Business Central Release Wave 1 | Batch - gebruik

7. Job queue entries voor Delegated Admins

Business Value
Microsoft-partners gebruiken de Delegated Admin-rol om namens hun klanten bepaalde aspecten van Business Central in te stellen en te beheren.

De rol is echter in sommige opzichten beperkt. In eerdere releasewaves was één van deze beperkingen de mogelijkheid om jobqeues voor taken aan te maken en deze als Klaar voor gebruik voor klanten in te stellen.

De jobqeue is een belangrijk hulpmiddel voor het opzetten en configureren van bedrijven in Business Central. Met deze update kunnen gedelegeerde beheerders jobqueuetaken maken en goedkeuring vragen aan een gelicentieerde gebruiker.

Setup
Zonder setup

Gebruik
Voor partners, niet voor eindklanten.

Meer weten?

Nog niet gereleased…

… maar ook om naar uit te kijken:

1. Voorraad- en magazijnpicks voor Projecten

Business Value
Logistieke magzijnen kunnen ingesteld worden om het gebruik van Picking instructies af te dwingen. Tot op heden waren picks enkel beschikbaar voor verkoopdocumenten.

Vanaf Business Central 20 kunnen er ook picks aangemaakt worden voor verbruik in Projecten.

Let wel: de pickinstructies is enkel de instructie voor het ophalen van de goederen uit het magazijn, het aanmaken van de pick boekt nog geen effectief verbruik op het Project. Het effectieve verbruik wordt pas opgenomen op het project wanneer de pick ook effectief wordt geboekt (voorraadpick) of geregistreerd (magazijnpick).

Setup
Nog niet gereleased, is als feature te activeren in Business Central 20.

Meer weten?

2. Shopify Connector

Business Value
Microsoft Dynamics 365 Business Central werkt samen met Shopify om onze klanten te helpen een betere online winkelervaring te creëren.

Shopify biedt e-commercebedrijven een gebruiksvriendelijke oplossing en Dynamics 365 Business Central biedt uitgebreid bedrijfsbeheer voor financiële, verkoop-, service- en operationele teams in één enkele applicatie.

De nieuwe out-of-the-box koppeling tussen Business Central en Shopify synchroniseert order-, voorraad- en klantinformatie om ervoor te zorgen dat bestellingen sneller kunnen verwerkt worden en klanten beter bediend.

De gezamenlijke inspanning bevordert de inzet van Business Central om gegevens te verbinden om bedrijven te helpen zich sneller aan te passen, slimmer te werken en beter te presteren.

Let wel: de Shopify connector is enkel beschikbaar in SaaS, niet voor on-premise installaties

Meer weten?

Snel starten met Dynamics 365 Business Central?

Ga in enkele weken tijd aan de slag met de krachtige standaardfunctionaliteiten van Business Central, zonder omslachtige functionele analyse.

Extra ondersteuning of advies nodig?

Onze experten helpen u graag om dat vlekkeloos te laten verlopen!

Willem van Rooij

Willem van Rooij

Sales Manager, GMI group

Willem van Rooij

Willem van Rooij

Sales Manager,

GMI group

0 reacties

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Archief