Recent heeft Microsoft haar Release Wave 2-plan uitgerold voor Dynamics 365 Business Central voor algemene beschikbaarheid. Wat biedt deze nieuwe versie voor uw bedrijf? Onze experts namen de belangrijkste wijzigingen en verbeteringen onder de loep zodat u maximaal van deze update kan profiteren.
Microsoft stelt dat deze updates erop gericht zijn gebruikers te helpen sneller productief te worden, of ze nu nieuwe of bestaande klanten zijn. Zo wordt de Better with Microsoft 365-strategie voortgezet door verdere mogelijkheden aan de Business Central- én Teams-ervaring toe te voegen. Deze keer wordt Business Central dan ook geleverd met een behoorlijk lange lijst aan verbeteringen. Bij GMI vinden we dat uiteraard de moeite om er grondig in te duiken.
Bekijk hier het volledige release plan voor Dynamics 365 Business Central.
1. Finance
Uitgebreid boekingsvoorbeeld
Bij het boeken van dagboeken of documenten met een groot aantal boekingen, willen accountants er van tevoren zeker van zijn dat de boeking correct is. Door een voorbeeld van de boeking te bekijken, zijn er geen correcties meer nodig, waardoor accountants productiever worden.
Kortom, dit is een verbeterde manier om het boekingsvoorbeeld te bekijken, voorafgaand aan de effectieve boeking.
Het boekingsvoorbeeld toont de voorgestelde boeking in een overzichtelijk (en desgewenst hiërarchisch) overzicht.
Verbeterde master data templates
Bij het opzetten van nieuwe master data (Klanten / Leveranciers / Artikelen / …) is het zaak om gebruikers te begeleiden zodat er foutloos kan gewerkt worden. Beheerders hebben nu de mogelijkheid om master data templates uit te breiden met bijkomende velden, die dichter aansluiten bij de operationele werking van het bedrijf. Het uitbreiden van de template gebeurt via Personaliseren.
In onderstaand voorbeeld is het veld Verzendingen combineren (m.aw. verzamelfacturatie toelaten) toegevoegd aan een klantentemplate.
Standaardtype in verkoop- en aankoopdocumenten
Het veld Type op een verkoop- of inkoopdocument moet steeds expliciet vermeld worden. Het is nu mogelijk om in de verkoop- en inkoopinstellingen een standaardtype aan te geven, zodat gebruikers niet steeds het veld moeten aantikken en opvullen.
Hiernaast de instelling voor Verkoop.
Met onderstaand gedrag op verkoopdocumenten:
Historische IBAN opslaan voor leveranciersbetalingen
Als u het IBAN wijzigt op bestaande bankrekeningen van leveranciers waarmee al eerdere transacties uitgevoerd werden, kunnen historische boekingen in het overschrijvingsregister als ontbrekend worden weergegeven, omdat Business Central de IBAN voor de boekingen niet meer kan terugvinden.
Nu kan u veilig IBAN-nummers op bankrekeningen van leveranciers wijzigen, zonder dat dit van invloed is op uw historische boekingen in het overschrijvingsregister. De boekingen in het overschrijvingsregister slaan nu op het IBAN van de ontvanger en het bankrekeningnummer van de ontvanger op die is opgegeven in de velden Leveranciersbankrekening en Naam ontvanger op de leverancierskaart, wanneer de boekingen worden gemaakt.
Hiervoor is geen aanpassing aan de instellingen nodig. Het gewijzigd gedrag is van toepassing op alle toekomstige verrichtingen.
Meer controle over wisselkoersaanpassingen
U kunt nu ook wisselkoersaanpassingen uitvoeren, specifiek voor geselecteerde klanten, leveranciers of bankrekeningen met behulp van de batch job Adjust Exchange Rates. Bepaal of u de wisselkoers enkel voor een klant of bankrekening wilt aanpassen en gebruik vervolgens de filteropties om de specifieke klanten, leveranciers of bankrekeningen te selecteren waarvoor de wisselkoersen moeten worden aangepast.
2. Logistiek
Niet-voorraadartikelen in het inkoopvoorstel
Een contradictio in terminis op het eerste zicht… en toch. Het is vanaf nu mogelijk om artikels die gemarkeerd zijn als Niet-Voorraad alsnog op te nemen in het inkoopvoorstel en er een PO voor op te maken. Manueel weliswaar.
Logischerwijze zijn er geen planningsparameters voor de niet-voorraadartikelen (er is immers geen voorraad voor). Ze kunnen manueel toegevoegd worden in het inkoopvoorstel en op die manier op een eenvormige manier omgezet worden in een PO. Zo ontstaan er geen meervoudige PO’s voor dezelfde leverancier, wat transportkosten uitspaart.
Vestiging beschikbaar voor niet-voorraadartikelen
In hetzelfde rijtje contradictio in terminis: Vestiging toewijzen aan niet-voorraad transacties.
En toch is het niet zo gek als het lijkt: indien een bedrijf meerdere vestigingen heeft, is het van belang om te kunnen registreren en opvolgen voor welke vestiging een PO voor niet-voorraadartikelen (of diensten) bestemd is.
3. Mobiel
Toegang tot time sheets
Uw mobiele medewerkers die Android of iOS gebruiken, moeten ook onderweg op een gemakkelijke en productieve manier urenregistratiegegevens kunnen invoeren. Via Set Up Time Sheets kan u nu time sheets opzetten en specificeren wie hier toegang tot kan krijgen. Deelnemers zijn onder meer de urenregistratiebeheerder, de medewerkers of resources die tijd registreren en de goedkeurders.
Snel starten met Dynamics 365 Business Central?
Ga in enkele weken tijd aan de slag met de krachtige standaardfunctionaliteiten van Business Central, zonder omslachtige functionele analyse.
Extra ondersteuning of advies nodig?
Onze experten helpen u graag om dat vlekkeloos te laten verlopen!
Willem van Rooij
Sales Manager, GMI group
Willem van Rooij
Sales Manager,
GMI group
0 reacties